Tony Hsieh to współtwórca sukcesu Zappos.com, firmy, która ze sprzedaży butów za pośrednictwem Internetu uczyniła nie tylko przedsiębiorstwo o dochodzie  ponad miliarda dolarów rocznie, ale przede wszystkim dokonała wielkiej zmiany w podejściu do prowadzenia biznesu. Zmiana ta polegała na  wprowadzeniu zasad holistycznego zarządzania, a tym samym uczynienia firmy odpowiedzialnej za szczęście jej twórców i pracowników. O pasji, idei dzielenia się, przemianach w firmie i jej sukcesie Tony Hsieh  pisze w książce „Dawaj innym szczęście”.

Biznes XXI wieku kojarzy nam się przede wszystkim z gonitwą, pośpiechem i niestety wyciskaniem potencjału ludzkiego do ostatniej kropli. Terminy, deadliny, zyski, rankingi to główne hasła przyświecające pracy i mające zmotywować pracowników do maksymalnego wysiłku na rzecz maksymalnej efektywności prowadzącej do maksymalnego zysku. Wszystko ma być max i na dodatek szybko.

Tony Hsieh  przyglądając się tak funkcjonującym firmom postanowił przede wszystkim znaleźć w sobie pasję i wiarę, że można stworzyć biznes, który oparty jest na wartościach a nie tylko na zysku. Biznes, który pomaga, aby nasz świat stał się miejscem szczęśliwszym i lepszym. To właśnie pasje były  motorem napędowym to stworzenia firmy opartej na holistyce i wartościach wyznawanych przede wszystkim przez management.

Autor książki, jak wiele dzieci, którym czytane są książki o pięknych pałacach, marzył  aby być bogatym i od wieku nastoletniego  podejmował próby zrealizowania marzenia. Jedne były mniej ,a drugie bardziej udane, ale zawsze wykazywał się kreatywnością. Zaczął od założenia farmy robaków, w collegu prowadził pizzerię i grill, w którym sprzedawał hamburgery za trzy dolary ,wcześniej zakupione w McDonaldzie po dolarze, aż po powołanie do życia LinkExchang. Tę ostatnią sprzedał Microsoftowi w 1998 r. za 265 mln dolarów. Po tej transakcji stał się rzeczywiście bardzo  bogaty, ale pomimo zrealizowanego marzenia pozostała w nim jakaś tęsknota, jakieś niedopowiedzenie. Tony Hsieh z bólem przyznał się przed samym sobą, że nie jest szczęśliwy. Właśnie  teraz ,  po osiągnięciu swojego życiowego celu dokonał odkrycia , że więcej pieniędzy nie oznacza wcale więcej szczęścia. Był to dla autora punkt zwrotny w jego życiu. Podjął decyzję, że kończy pogoń za pieniędzmi a zaczyna pogoń za…….pasją.

I w tym miejscu rozpoczyna się historia Zappos.com ,która pewnie skończyłaby się jak wiele innych w tym okresie bankructwem, gdyby nie determinacja i właśnie pasja w kreowaniu czegoś bardziej ważnego niż tylko zysk. Historia ta nie miałaby też szczęśliwego zakończenia, gdyby autor nie traktował  błędów, które popełnił na swojej drodze jako lekcji, z których można coś wynieść  i przekuć na sukces. Bardzo ważną pasją, która przyczyniła się do rozwoju Zappos.com było czytanie książek. Autor był namiętnym czytelnikiem i właśnie w firmie, którą zarządzał postanowił  podzielić się swoja pasją z pracownikami. W zappos.com stworzył bibliotekę, aby pomóc  rozwijać się współpracownikom  zawodowo i prywatnie. Fakt ten miał niebagatelne znaczenie w osiągnięciu sukcesu. Właśnie pomoc w rozwoju pracowników, współpracowników firmy a także wdrożenie systemu zarządzania opartego na  wartościach doprowadziły do powstania swoistej kultury firmy. A  kultura ta przełożyła się na sukces.

Obserwując działania wielu firm i instytucji, łącznie z rządem, widać że niewiele z nich opiera swoja działalność o wartości. Czasami misja i cele wypisane są na głównej ścianie przy wejściu, ale są tylko literami, nic nie znaczącą teorią. Hsieh wprowadził wartości do codziennej pracy zwiększając zaangażowanie pracowników i zyskując sympatie klientów.

Podstawowe wartości którymi kieruje się  Zappos.com to:

-przyjmuj i przeprowadzaj zmianę

-rób więcej z mniej

-bądź skromny

W swojej drodze do szczęścia Hsieh dokonał pewnego odkrycia: każdy pragnie tego samego więc jeśli skoncentrujesz się  się na zwiększaniu  potrzeb i dążenia do szczęścia  swoich pracowników, kolegów, sprzedawców i klientów nie tylko powiększysz swoje szczęście, lecz również  szansę na osiągnięcie sukcesu  w biznesie i w życiu prywatnym. Nie jesteś samotną, dryfującą wyspa Ibizą, ale częścią pewnego systemu. Polepszasz jego stan – polepsza się i twój.

Tony Hsieh, Dawaj szczęście innym, Wydawnictwo MT Biznes