Obecna potrzeba medytacji jako narzędzia do obniżenia poziomu stresu, osiągnięcia zdrowia, spokoju i koncentracji , ale również jako środka wspomagającego leczenie wielu chorób, sprawia, że na rynku ukazuje się coraz więcej książek na temat tego jak medytować. Niełatwo jest pisać dla człowieka Zachodu o czymś co dla człowieka Wschodu jest elementem tradycji istniejącym od tysięcy lat , rozłożyć to na czynniki pierwsze i pokazać technikę medytacji w prosty i przystępny sposób. A jednak od czasu do czasu ukazuje się pozycja , która w poszanowaniu starych tradycji wyjaśnia jak najprościej czym medytacja jest , czym nie jest oraz jak się do niej przygotować i rozpocząć praktykę.

„Medytacja” autorstwa Swami Ajaya jest świetną lekturą poświęconą temu jak poprzez naukę, a następnie codzienną praktykę medytacyjną osiągnąć spokój umysłu czyli po prostu być szczęśliwym. Szeroko opisane zagadnienia tej praktyki przeznaczone są dla osób początkujących, a sam autor zachęca aby po jej przeczytaniu i tak poszukać dobrego nauczyciela medytacji.

Techniki i narzędzia pracy z umysłem

Różne techniki i narzędzia pracy z umysłem obecne w tradycjach wschodnich, w tym medytacja, wkroczyły do Europy i USA po II wojnie światowej. Były ratunkiem dla milionów pozostawionych w głębokiej traumie ludzi. Do Europy i tak zawitały później niż do USA. Wielki bum lat 60. na podróże do Indii i Tybetu, przewodnicy duchowi tacy jak OSHO, rozwój ruchu hipisowskiego głoszącego „ love not war” przetarły ścieżki świadomości, że rozwój osobisty , a wraz z nim uspokojenie umysłu są dziś ratunkiem dla pośpiechu, hałasu i powszechnego stresu. Współczesna psychologia dość obficie korzysta z tradycji starych kultur, nie tylko tych pochodzących z Indii czy Tybetu , ale również Afryki czy Hawajów.

Medytuj- będziesz zdrowszy

Sama medytacja stosowana jest dziś zarówno jako narzędzie redukcji stresu, ale również jako element procesu zdrowienia zalecany powszechnie w chorobach onkologicznych , dermatologicznych czy neurologicznych. Zalety jej stosowania zostały przebadane (świat zachodni nadal niestety musi wszystko badać) i bezpiecznie wkroczyły do ośrodków rozwoju osobistego i gabinetów lekarskich.

Czym jest medytacja

Cóż w niej takiego, że stała się jednym z narzędzi ratujących, a na pewno zmieniających nasze życie? Swami Ajaya pisze „ Medytacja ma jasno określony cel i jest nim doświadczanie najwyższego stanu świadomości i poczucie wielkiej radości i spokoju”. Obserwacja umysłu i uczenie się trzymania go w ryzach, dokonywania świadomego wyboru zachowań dzięki owej obserwacji, rzeczywiście prowadzi do uspokojenia naszej wiecznie gadającej głowy i tym samym innego działania niż dotychczas. Dlatego właśnie medytacja ma zastosowanie we współczesnej psychologii ponieważ pomaga w wyjściu z nawykowego działania. Jest narzędziem do samopoznania , a tym samym do zwiększenia świadomości na swój temat. Jeśli znam siebie, wiem co jest dla mnie dobre , łatwiej dokonuję wyborów, szybciej podejmuję decyzje, ale są one podejmowane z mojego wewnętrznego przekonania, a nie ze świata zewnętrznego.

Fantazje i projekcje

Swami Ajaya sporo uwagi poświęca temu czym medytacja nie jest. Na pewno nie służy do relaksacji ani do podróży pomiędzy światami. Wszelkie światła, tunele, kolory i znaki nazywa fantazjami medytacyjnymi. Osobny rozdział dedykuje też różnicom kulturowym i tym samym różnym medytacjom istniejącym na świecie choć wskazuje na wspólne źródło. Dzięki temu możemy dowiedzieć się czym jest medytacja transcendentalna, medytacja zen czy medytacja dynamiczna.

Jak przygotować się do medytacji

Najciekawszą chyba częścią, szczególnie dla początkujących będzie jednak dość szczegółowy opis tego jak przygotować się do praktyki, co i dlaczego może się dziać z naszym umysłem na początku drogi, jak sobie z tym radzić, co obserwować aby wytrwać w ciszy i cierpliwości, które są tak bardzo obce współczesnemu człowiekowi i osiągnąć upragniony spokój. Hałas i natychmiastowe zaspokajanie potrzeb to największa plaga i największy wróg dla naszego umysłu. Dlatego Swami Ajaya bardzo cierpliwie opisuje wszelkie stany i niedogodności jakie mogą się pojawić u początkującego.

Zmiany w życiu

Ostatnia część książki poświęcona jest zmianom w stylu życia. „Nie uda nam się zwrócić do wewnątrz i spenetrować głębin umysłu, nie praktykując prostoty. Bez prostoty pojawia się zależność od wewnętrznej wygody i komfortu oraz luksusów życia , a umysł skupia się na poszukiwaniu tych rzeczy”. Wraz z regularną medytacją , być może połączoną z praktyką jogi pojawiają się zmiany. Wyciszony umysł nie produkuje już tylu pragnień, szczególnie w obrębie potrzeb materialnych, mogą pojawić się zmiany żywieniowe, a przede wszystkim zmiany w zachowaniu. Energia życiowa zaczyna być kierowana tam gdzie istnieją prawdziwe potrzeby, a wszystko to zachodzi dzięki skoncentrowanemu umysłowi. I do tych zmian również przygotowuje nas Swami Ayaja nadal cierpliwie wyjaśniając co może się dziać gdy pojawia się praktyka prostoty.

Do spokojnego i radosnego życia nie potrzeba wiele. Wystarczy nasze ciało. Oddech, medytacja, fizyczna praktyka. Wszystko co jest nam naprawdę potrzebne stworzyła natura i paradoksalnie masz to w sobie. Nie musisz wydawać góry pieniędzy aby uznać swoje życie za spokojne. Z tego spokoju wyłania się radość i szczęście. I to najlepszy dowód na to, że szczęście jest ukryte w nas samych i nie wymaga poszukiwania na zewnątrz.

 

 

Swami Ajaya „Medytacja. Psychologia jogi w praktyce” Wydawnictwo Galaktyka 2018